Alles over Elektrische auto leasen! Van bijtellingspercentage tot voor-en nadelen.

Ben je geïnteresseerd in een elektrische auto? Je bent niet de enige! Elektrische auto’s worden steeds populairder. Wanneer je overweegt een elektrische auto te kopen of leasen, dan is het handig om een paar dingen te weten. Zo zijn bijvoorbeeld per 1 januari 2019 de regels rondom bijtelling gewijzigd. In deze blog hebben we alles voor je op een rijtje gezet. Van statistieken rondom gebruik in Nederland tot bijtellingsregels en van voor-en nadelen tot het totale kostenplaatje. Zo ben jij straks volledig op de hoogte.

Voordelen elektrische auto

Het rijden van een elektrische auto biedt veel voordelen. Zowel op maatschappelijk als persoonlijk niveau. Zo is het leasen van een elektrische auto beter voor het milieu en wordt het in ieder geval de komende twee jaar, tot 2021, gestimuleerd door de overheid. Hieronder hebben we alle voordelen voor je op een rijtje gezet.

1) Beter voor het milieu
Elektrische auto’s zijn schoner en zuiniger dan de conventionele opties die nog gebruik maken van diesel en benzine. Zo worden er tijdens het rijden geen luchtvervuilende stoffen uitgestoten. Aantekening daarbij is wel dat de stroom uit publieke laadpalen nog wel wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen. Zodra er meer groene stroom beschikbaar komt, zal hier verandering in komen. Beschik je al over je eigen zonnepanelen, dan kun je hiermee je laadpaal wel alvast voorzien van groene stroom.




Voordelen Elektrisch Rijden

2) Financieel aantrekkelijk
Het leasen van een elektrische auto biedt ook financiële voordelen. Zo profiteer je met een volledig elektrische auto van een bijtellingspercentage van 4% per jaar. Dit geldt voor een catalogusprijs tot € 50.000 euro, alles daarboven wordt met 22% belast. Daarover later meer. Daarnaast betaal je tot geen aanschafbelasting (BPM) en wegenbelasting (MRB). Deze regelingen gelden in ieder geval tot 2021. Gaat de auto in 2019 of 2020 de weg op, dan profiteer je 60 maanden van deze regelingen. Daarna wordt gekeken naar de regels op dat moment.

3)Opladen is goedkoper dan tanken
Naast dat je met een elektrische auto van fiscale meevaller profiteert, ben je maandelijks ook goedkoper uit dankzij het kostenverschil in tanken en opladen. Zo berekende change magazine dat je met een elektrische auto gemiddeld 4,1 cent per kilometer betaalt, ten opzichte van 6,3 cent voor diesel en 10,4 cent voor benzine. Rijd je 25.000 kilometer per jaar, dan zijn je maandelijkse kosten voor brandstofkeuze respectievelijk € 85,42 (opladen, 18kWh/100km), € 131,25 (diesel, 5l/100km) en € 216.67 (benzine, 6l/100km) euro.

4) Onderhoud
Een volledig elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen dan de conventionele auto. Dat betekent minder slijtage en minder onderdelen die stuk kunnen gaan. Zo heb je minder zorgen aan onderhoud met een elektrische auto. De banden zijn een uitzondering op deze regel. Doordat elektrische auto’s relatief zwaar zijn, moeten de banden vaak eerder worden vervangen.

5) Rijervaring
Elektrische auto’s zijn stiller en zorgen voor minder geluidsoverlast. Daarnaast komen ze met enkele gebruiksgemakken; zo kan je sneller optrekken en hoef je niet meer te schakelen.

Nadelen elektrische auto

Uiteraard zitten er ook wat nadelen aan het leasen van een elektrische auto. Met name als je nog twijfelt tussen een benzine/diesel auto of een elektrische auto zijn onderstaande nadelen belangrijk om in je overweging mee te nemen.

1) Actieradius
Allereerst moet je met een elektrische auto rekening houden met de actieradius. Hoewel deze in de afgelopen jaren sterk is verbeterd, en dit in de toekomst verder zal toenemen, ben je sterk afhankelijk van je auto. Zo concludeert EV-database dat de gemiddelde actieradius rond de 280km ligt. De verschillen per merk en model zijn echter groot. Zo haal je met een willekeurig Tesla model 400-500km uit een volledige laadbeurt en met een Volkswagen E-UP 95km. Neem bij de aanschaf van een elektrische auto dus jouw rijgedrag in overweging en kies een auto die daarbij past.




Nadelen Elektrische Auto

2) Totale kostenplaatje
Hoewel je profiteert van diverse fiscale voordelen en het feit dat een oplaadbeurt goedkoper is dan traditioneel tanken, is een elektrische auto duur in aanschaf. Zo moet je rekening houden met de extra kosten voor een laadpaal en zijn elektrische auto’s duurder dan benzine/dieselauto’s van gelijkwaardig niveau. Wanneer je nog niet 100% zeker bent van een elektrische auto, is het verstandig om het totale kostenplaatje een keer uit te werken.

3) Aantal publieke laadpalen / vakantie
Het huidige aantal publieke laadpalen is nog beperkt. Hoewel ook dit aantal in de afgelopen jaren is gestegen, ben je nog lang niet overal zeker van een oplaadpunt. Zeker niet als meer mensen elektrisch gaan rijden. Dit vergt een stukje planning zodat je niet ergens stil komt te staan. Dit risico is helemaal groot op vakantie! Ten opzichte van andere landen binnen de EU hebben wij namelijk erg veel publieke laadpalen. Op vakantie met je elektrische auto is nog een beetje schipperen.

4) Hoge afschrijving
De afschrijving op een elektrische auto is hoog. Doordat de technologie nog in de kinderschoenen staat en nieuwe innovaties zich ongetwijfeld zullen opvolgen, is de kans groot dat de elektrische auto van nu over vijf jaar een stuk minder waard is.

5) Tanken sneller dan opladen
En tot slot, tanken is sneller dan opladen. Rijd je van huis weg en is je tank op, of gebeurt dit onderweg, dan heb je deze binnen 5 minuten weer gevuld. Gebeurt dit met een elektrische auto dan ben je aanzienlijk meer tijd kwijt, zelfs met een snellaadpaal. Een extra reden dus om scherper op je routeplanning te letten.

Kostenverschil volledig elektrische- en benzine auto

Om het totale kostenplaatje inzichtelijker te maken, hebben we hieronder alle kosten voor een elektrische- en benzine auto tegenover elkaar gezet. Immers, de aanschafkosten zijn hoger voor een elektrische auto maar daartegenover staan lagere maandelijkse kosten. En dan is natuurlijk de vraag: “Wanneer verdien je de investering terug”? In dit voorbeeld maken we gebruik van de Volkswagen Golf Highline 1.5 TSI 130pk 6H (2019) en de populaire E-Golf (2019).

Wat kost elektrisch leasen

Voor de brandstof kosten zijn we voor de Golf uitgegaan van een werkelijk gebruik van 1/18, een benzineprijs van € 1,678 per liter en 25.000 kilometer per jaar. Voor de E-Golf rekenen we met een gemiddelde elektriciteitsprijs van € 0.23 per kWh en een actieradius van 188km. Met deze basiswaarden ben je met een elektrische auto ruim € 100,- per maand goedkoper.

De grootste winst behaal je met een elektrische auto op de bijtelling. Voor de Golf betaal je 22% bijtelling over de cataloguswaarde, waar dit voor de E-Golf slechts 4% is. Dit komt per jaar neer op respectievelijk € 6.609,- en € 1613,- en per maand op € 550,- en € 134,-. Met een belastingpercentage van 40,85% bespaar je per maand bijna € 200,- euro.

Verder betaal je voor een elektrische auto geen wegenbelasting. De afschrijvingskosten zijn gebaseerd op de rekentool van autoweek.nl, die hiervoor gebruik maken van de waardebepalingsmodule van CarBase.

Conclusie. Met een elektrische auto ben je per maand goedkoper uit, maar je hebt wel wat geduld nodig om de investering terug te verdienen. Na bijna 4 jaar zou je de investering hebben terugverdiend. Let op! Dit is nog wel exclusief onderhoudskosten, die voor benzineauto’s hoger liggen.

De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Actieradius elektrische auto

Onbezorgd van punt A naar punt B komen, dat is toch het primaire doel van een auto. Dus als je een elektrische auto koopt, dan is het wel de bedoeling dat de actieradius van de auto voldoet aan de afstanden die jij gaat rijden. Het Britse ‘What Car’ heeft eind 2018 een flink aantal auto’s op de proef genomen en onderworpen aan een verbruikstest. Naast de actieradius hebben ze gemeten hoeveel kilometer je per kWh kan rijden. Het resultaat vind je in onderstaande tabel. Aantekening bij deze resultaten is dat ‘What Car’ niet de P100D-versie van de Tesla Model S heeft meegenomen in hun test. Dat maakt het resultaat van de Hyundai niet minder, dat met de Kona Electric 64 kWh de grootste actieradius op één lading biedt. Voor het gemak hebben we ook direct de vanaf prijzen voor een nieuwe auto erbij gezocht.

Actieradius Elektrische Auto

Bijtellingsregels elektrische auto

Als berijder van een bedrijfs- of leaseauto ben je in Nederland verplicht bijtelling te betalen. Bijtelling is een vorm van belasting die je betaalt als je een bedrijfsauto per jaar meer dan 500 kilometer voor prive-doeleinden wordt gebruikt. De bedrijfsauto wordt namelijk gezien als loon in natura en daarover moet belasting betaald worden.

De hoogte van het bijtellingspercentage is gekoppeld aan de CO2 uitstoot. In 2018 zijn de bijtellingsregels op de schop gegaan en sindsdien worden er nog maar twee percentages gehanteerd. Namelijk 4% voor auto’s zonder CO2 uitstoot (dus volledig elektrische auto’s) en 22% voor alle overige voertuigen. Sinds 1 januari 2019 is daar een beperking aan toegevoegd. Auto’s met een datum van eerste toelating op de weg profiteren tot een cataloguswaarde van € 50.000 euro van 4% bijtelling. Alles daarboven wordt met 22% belast. Op dit moment heeft dit voornamelijk betrekking op de Tesla modellen, vandaar dat ook vaak wordt gerefereerd naar de ‘Tesla-Taks’. Waar Plug-In Hybride modellen vóór 2018 ook nog van subsidiemaatregelen genoot, en 15% bijtelling betaalde (en zelf 0% voor 2013), is dat sinds 2018 niet meer van toepassing. Ook zij betalen nu 22% bijtelling.

Hoe werkt het? Dit leggen we uit aan de hand van onderstaande voorbeeld.

Stel je kiest ervoor om bovengenoemde Volkswagen E-Golf zakelijk te leasen. De Catalogusprijs is € 40.325,- euro en omdat de auto geen CO2 uitstoot betaal je 4% bijtelling. Dat komt neer op een bedrag van €1.613 per jaar / 134,41 per maand. Dit bedrag wordt opgeteld bij het inkomen, waarover dus extra belasting betaald moet worden. Stel dat je hierover 40,85% belasting moet betalen, dan komen je netto maandlasten voor de auto uit op € 55,- euro.

Financial Lease Elektrische auto

Heb je de beslissing gemaakt en kies je voor een elektrische auto, dan heb je nog de keuze om deze te leasen. Ben je ondernemer en wil je de elektrische auto zakelijk rijden, dan is Financial Lease een goede optie. Zeker voor elektrische auto’s, waarvan de aanschafwaarde toch wat hoger ligt. Met Financial Lease hoef je niet in één keer een grote som geld neer te leggen, waardoor je liquiditeit behoudt. Voor een vast maandbedrag rijd je zo weg in jouw nieuwe Tesla, E-Golf, Kona of andere droomauto. Daarnaast profiteer je met Financial Lease van additionele fiscale voordelen.

Wil je zeker zijn dat je het beste aanbod krijgt voor jouw Financial Lease, vergelijk dan het aanbod bij verschillende aanbieders. En wil je écht zeker zijn, bekijk dan eens onze laagste prijs garantie. Wij beloven namelijk de goedkoopste online Financial Lease aanbieder te zijn. Vind je ergens anders tóch een goedkoper aanbod tegen dezelfde voorwaarden? Wij matchen dit aanbod en je ontvang € 150,- euro teruggave direct bij het afsluiten voor de moeite die je hebt gedaan om een beter aanbod te vinden.

Heb je nog geen elektrische auto gevonden die aan jouw wensen voldoet? Neem dan eens een kijkje in onze elektrische lease voorraad. Hier vind je meer dan 100 elektrische auto’s op voorraad, nieuw en gebruikt. En heb je ergens anders de perfecte auto gevonden, ook dan kan je profiteren van het scherpste maandbedrag. Bereken met onze lease calculator jouw maandbedrag en doe een geheel vrijblijvende Financial Lease aanvraag. Wij sturen deze door naar één of meerdere financiers en informeren je binnen één dag over de uitslag van de goedkeuring.

Elektrische auto in cijfers

En tot slot de statistieken. Hoeveel elektrische auto's rijden er in Nederland? Zoals de infographic hieronder weergeeft maakt de verkoop van volledig elektrische auto’s een enorme groei door. Zo is het aantal verkochte elektrische auto’s tussen 2017 en 2019 gegroeid van 14.000 tot 39.000. Dat is een jaarlijkse procentuele groei van respectievelijk 57% en 77%. Hoewel het merendeel van de elektrische auto’s op de Nederlandse wegen nog Plug-In Hybride modellen betreft (een combinatie van aandrijving op elektriciteit en fossiele brandstof), is de groei hiervan sterk gestagneerd. Niet heel verwonderlijk omdat de financiële voordelen voor deze auto’s zijn teruggeschroefd.

Infographic Elektrische Auto

The form contains errors

  • {{validation.errorMessage}}